Asociația Obștească „Parteneriate pentru Noua Economie” a prezentat, la București, concluziile Barometrului Antreprenorilor din Republica Moldova, în cadrul lansării celei de-a doua ediții a Barometrului Antreprenorilor NewMoney – INSCOP, care reprezentă opiniile mediului de afaceri din România.

Expertul economic Dumitru Pântea, reprezentant al Parteneriate pentru Noua Economie, a declarat că antreprenorii din Republica Moldova resimt deja primele efecte pozitive ale apropierii de Uniunea Europeană, inclusiv în zona investițiilor.
„Majoritatea antreprenorilor din Republica Moldova privesc cu optimism parcursul european al țării și consideră că integrarea în Uniunea Europeană va aduce beneficii directe pentru mediul de afaceri. Potrivit sondajului, 82% dintre antreprenori se declară pro-europeni, în creștere față de anul trecut, doar 8% adoptând o poziție anti-europeană. Totodată, 76% dintre respondenți cred că aderarea la UE ar aduce avantaje concrete, precum acces la finanțare și granturi (42%), stabilitate economică și politică (41%) sau standarde mai înalte de calitate (29%). Doar 10% dintre antreprenori se așteaptă la un impact negativ”,
a spus Dumitru Pîntea.

La rândul său, Natalia Gavrilița, directoarea Parteneriate pentru Noua Economie, a subliniat că România poate juca un rol crucial în accelerarea pregătirii Moldovei pentru aderarea la Uniunea Europeană.
„77% dintre antreprenori consideră că aprofundarea relațiilor cu România oferă o cale mai rapidă de integrare în UE. Mediul de afaceri din Republica Moldova recunoaște experiența românească și avantajele proximității culturale și lingvistice. Pentru mediul de afaceri român, aceasta reprezintă o oportunitate extraordinară de a se implica activ în sprijinirea integrării europene a Moldovei, beneficiind de avantaje competitive pe o piață în dezvoltare. În același timp, Moldova are experiențe pozitive care pot fi valoroase și pentru politicile publice din România. De exemplu, poate fi preluată experiența Organizației de Dezvoltare a Antreprenoriatului, care a creat programe de externalizare care ajută antreprenorii moldoveni să acceseze piețele externe – o practică care ar putea inspira și inițiative românești”,
a precizat Natalia Gavrilița.

„Barometrul Antreprenorilor New-Money-INSCOP” și „Barometrul Antreprenorilor din Republica Moldova” sunt două cercetări realizate în premieră, parte a unui proiect bilateral care își propune să aducă vocile antreprenorilor din ambele state în prim-planul atenției publice. Proiectul are rolul de a sprijini crearea unui cadru coerent de dezbatere și moderare a deciziilor administrației publice centrale și locale în acord cu nevoile economiei de piață.
Rezultatele Barometrului Antreprenorilor din Republica Moldova, ediția 2025 au fost prezentate pe data de 19 august, curent, în cadrul unui eveniment organizat la Chișinău de Asociația Obștească „Parteneriate pentru Noua Economie”. La platforma de dialog pe marginea concluziilor barometrului au participat reprezentanți ai Guvernului, Parlamentului, mediului de afaceri și partenerilor de dezvoltare.
Sondajul a fost realizat în perioada 18 iunie – 10 iulie 2025, în cadrul proiectului „Creșterea gradului de conștientizare și implicarea cetățenilor moldoveni în elaborarea politicilor economice legate de integrarea europeană”, implementat cu sprijinul financiar al Fundației FORD.